Store Balletskoledag 2024

Store Balletskoledag 2024

Forestilling på Gammel Scene, Det Kongelige Teater, søndag d. 3. marts 2024, kl. 11.00.

Det er igen blevet tid til at tilmelde sig Store Balletskoledag på Det Kongelige Teater. Hvis det er første gang I skal deltage ved Store Balletskoledag, så kan I læse mere om dagen på vores hjemmeside her:

Der er givet en aldersgrænse fra Det Kongelige Teater. Det er derfor kun de inviterede hold der kan deltage i denne forestilling.

Det plejer at være en stor oplevelse for eleverne at være med til Store Balletskoledag. Det er en dag bag teatrets tykke mure og en chance for at optræde på Gammel Scene, ligesom vores store balletstjerner. Vi får i år 18 min. på scenen. Det er op til de inviterede balletskoler at bestemme hvad de vil vise på den tid de har fået. Vi viser altid et eventyr, og selvom vi ikke får lang tid på scenen, så udnytter vi hvert sekund og giver børn og unge en god oplevelse på gulvet og forhåbentligt jer i publikum en smuk forestilling.

Store Balletskoledag forløber sådan at alle balletbørn, hjælpeforældre og undervisere går ind på teateret nogle timer før forestillingen begynder. Her får vi lov til at lave et gennemløb af vores forestilling. Vi får tid til at spise vores madpakker, klæde om og hygge. Når forestillingen begynder vil I som publikum kunne nyde en forestilling, hvor flere balletskoler vil komme på scenen i løbet af 1. akt. Efter 1. akt vil der være en pause. I den pause skal I hente jeres barn. Vi kommer til jer, i et bestemt område af teateret. Når pausen er slut vil der være et 2. akt. Her plejer Det Kongelige Teater at vise deres elever frem. Det kan være deres aspiranter, og/eller eleverne fra en af deres balletskoler. Hvis jeres barn vil se 2. akt, skal de have en billet. Det må dog gerne være den en forældres billet, som de overtager.

Billetter
Det kongelige Teater giver forældre mulighed for at købe billetter inden det officielle billetsalg åbner. I mange år har forældre kunne købe 2 billetter pr. barn, sidste år var det 3 billetter. Vi ved endnu ikke hvor mange billetter hvert barn må købe i år. Det plejer at være sådan at I forældre kan købe billetter via et udsendt link, efter en bestemt dato kan alle købe flere billetter. Det link I skal bruge til at købe billetter vil blive tilsendt alle der er tilmeldt. Det bliver kun sendt til dem der er tilmeldt og vi beder jer overholde de retningslinjer for billetter som teatret giver. Ellers er der familier der ikke kan komme ind og se deres barn optræde.

Vores erfaring fra tidligere år siger, at man med fordel kan oprette en profil på Det kongelige Teaters hjemmeside allerede nu, da det vil gøre købeprocessen lettere, når først billetsalget åbner, og der kommer tryk på hjemmesiden.

Bech Ballet Akademi står ikke for salg af billetter, så vi kan desværre ikke hjælpe jer med billetkøbet. Hvis I har spørgsmål/problemer kan I kontakte Det kongelige Teaters billetsalg.

Prøver
Ligesom med Vinterforestillingen læres koreografierne til træning. Da vi kun har 2 mdr. til at lære det hele, er det vigtigt, at I møder talstærke op til træning efter juleferien, da vi går i gang med at lære trin med det samme.

Udover de almindelige træningstimer vil der for nogle være ekstra træninger og alle har 2 generalprøver. Det er vigtigt, at I kommer til prøverne, da det er her alle dansene sættes sammen til én forestilling.

En mere detaljeret prøveplan vil komme, men alle må forvente at have prøver søndag d. 25. februar, kl. 13.00 og lørdag 2. marts, kl. 13.00.

Tilmelding
Det koster kr. 145 i deltagergebyr pr. elev. Deltagergebyret går imod ekstra prøvetider, samt kostume udgifter. Ved tilmelding efter d. 20. december 2023, er prisen 200 kr. Så husk at overholde tilmeldingsfristen. Det gør forberedelsesarbejdet nemmere for os.

Balletskolen står for kostumer. Alle piger skal dog selv sørge for lyserøde balletsko og lyserøde strømpebukser. Desuden skal man også bruge sin underdragt, hvis man har sådan en. Drenge har brug for hvide sokker og hvide balletsko.

Tilmeldingsfristen er søndag d. 20. december 2023. Husk også at det kun er tilmeldte elever der modtage information om billetter.

Hjælpeforældre

Denne skønne dag kan ikke gennemføres uden hjælpeforældre. Teateret kræver at vi stiller med 1 forældre pr. 10 elever. Det betyder at vi får brug for ca. 12 hjælpeforældre. Det håber vi selvfølgelig at I har lyst til at være med til.

Som hjælpeforældre skal du deltage ved vores to generalprøver d. 25. februar og 2. marts. Du skal være der på samme tid som dit barn. Din opgave vil være at hjælpe med at få børn i kostumer, lære opstillinger og hjælpe eleverne ind på scenen, hvis det er nødvendigt. Du er elevernes ”go-to-person” når de er sultne, skal tisse osv. På selve forestillingsdagen er du med os hele dagen. Du vil se forestillingen fra kulissen og opleve teateret indefra. Vi har hjælpeforældre som har været med os i mange år, fordi de synes det er en skøn oplevelse. De er meget hjælpsomme og vil også hjælpe dig med alt det du har brug for at vide. I år kan du også tilmelde dig som hjælpeforældre via denne invitation ved at "tjekke" boksen af, for dit barns hold.

Vi håber, at I alle har lyst til at være med til denne dejlige dag! Husk at vi vil også meget gerne have jer til at trykke nej, hvis I ikke kan deltage, så ved vi nemlig at alle har svaret.

Helt til sidst, så bemærk at du kun kan finde dette event på vores Klubmodul, hvis du er logget ind med din profil. Dette event er kun synligt for inviterede elever.

Bech Ballet Akademi

23.01.2024